Kamu İhale Kurumuna yapılan itirazen şikâyet dilekçesinde özetle;

“Kamu idarelerince gerçekleştirilen hizmet alımlarında 50’den fazla işçi çalıştırılmasının öngörülmesi halinde engelli işçi istihdamının zorunluluk arz ettiği, bu kapsamdaki ihalelerde çalıştırılması zorunlu olan %3 ve üzeri engelli işçi sayısının İdari Şartname’de ve birim fiyat teklif cetvelinde belirtilmesi gerekirken başvuruya konu ihalede bu yönde bir düzenlemeye yer verilmediği, bahse konu gerekçeler nedeniyle ihalenin iptal edilmesi gerektiği… “ yönünde başvuru yapılmıştır.

Kurum ise;

“Başvuruya konu ihaleye ait ihale dokümanı incelendiğinde, ihale konusu işin malzeme dâhil yemek alımı olduğu ve işin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı niteliğinde olduğu, iş kapsamında 1’inci kısım Beyazıt Kampüsü için eğitim döneminde 110 kişi, yaz döneminde 45 kişi; 2’nci kısım Çapa Kampüsü için eğitim döneminde 56 kişi, yaz döneminde 34 kişi çalıştırılmasının öngörüldüğü ve ihale dokümanında engelli işçi çalıştırılıp çalıştırılmayacağına, engelli işçilerin ücretine ve sayısına yönelik herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği anlaşılmıştır.

Birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde; İdari Şartname ve Teknik Şartname’nin yukarıda aktarılan ilgili maddeleri doğrultusunda ihale konusu işin ifasında çalıştırılması öngörülen meslek gruplarına, bu kapsamda çalıştırılacak işçi sayılarına ve söz konusu personele ödenecek ücretin brüt asgari ücret üzerinden yüzde olarak fazlasına yer verildiği ancak engelli işçi sayısına dair herhangi bir belirleme yapılmadığı, bununla birlikte anılan cetvelde öğle yemeği, akşam yemeği, öğrenci kahvaltısı, kreş öğle yemeği, kreş kahvaltısı ve kumanya ile bunların miktarlarına yer verildiği görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile doküman düzenlemeleri birlikte değerlendirildiğinde, başvuruya konu ihalenin her iki kısmının aynı il bazında elli veya daha fazla işçi çalıştırılması öngörülen ihale kapsamında yer aldığı, dolayısıyla söz konusu iş kapsamında asgari %3 oranında engelli işçinin çalıştırılmasının kanuni bir yükümlülük olduğu, ihale konusu işin personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı olmadığı ancak birim fiyat teklif cetvelinde belirtilen iş kalemlerinin personel maliyetleri esas alınarak hazırlandığı bir başka deyişle öğün miktarlarının yanında işçi sayıları üzerinden teklif verilmesinin istendiği, dolayısıyla anılan düzenlemenin 4857 sayılı Kanun’da %3 olarak belirlenen asgari orana uyulmak kaydıyla çalıştırılacak engelli işçi sayısı ile bu işçilerin tabi olacağı ücret grubunun belirlenmesi ve bu işçiler için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması gerekliliğine aykırı nitelikte olduğu anlaşılmıştır. Dolayısıyla başvuruya konu düzenlemenin Tebliğ’in aktarılan maddesinde yer alan açıklamalara aykırı olduğu, başvuru sahibinin konuya ilişkin iddiasının yerinde olduğu ve ihalenin iptal edilmesi gerektiği... “ hükmüne varmıştır. (Bkz: KİK’nun 26.09.2019 tarihli 2019/UH.I-1223 sayılı kararı) Detaylı bilgi için KILIÇ HUKUK OFİSİ ile iletişime geçiniz.

(Detaylı Bilgi İçin KILIÇ HUKUK OFİSİ İle iletişime Geçiniz)

Hangi Tür Yemek Hizmet Alımlarında, Engelli İşçi Çalıştırılma Zorunluluğu Vardır?

Şub